lauantai 3. huhtikuuta 2021

House of Horses Helsinki: kasvua koronasta huolimatta

Nyt kun koronakriisin on jyllännyt vuoden, on hyvä pysähtyä miettimään, löytyisikö kaiken hankaluuden ja epävarmuuden seasta jotain positiivista. Kyllä löytyy: House of Horses Helsingin  (HoH) yrittäjä Irene Häggkvist kaivoi kriisistä myönteisiä puolia ja hyödynsi ne ahkerasti uurastaen niin, että HoH:n myynti kasvoi koronavuonna peräti 50 prosenttia. Miten se tehtiin?

HoH tiimi Lapissa
HoH-tiimi Lapissa uusissa La Vie en Rose -huppareissa


Alku näytti yhtä vaikealta HoH:ssakin. Kun koronakriisi iski maaliskuussa 2020, pysähtyi HoH:n kaupankäynti kuin seinään. Tapahtumista ja messuista tuli normaalisti 30% liikevaihdosta, mutta koronakriisin myötä ne oli peruttu. Toisaalta asiakkaiden siirtyminen koteihin ja internetin äärelle vilkastututti verkkokauppaa. Ihmisillä alkoi olla enemmän aikaa surffailla somessa ja tutkia uusia brändejä.

Myynnin pudottua Irene Häggkvist kutsui tiiminsä kriisipalaveriin:

- Istuimme miettimään, miten saada menetetty myynti ohjattua verkkoon. Päätimme uudistaa verkkokaupan, panostaa markkinointiin some-kanavineen ja uutiskirjeineen sekä avata Saksan Amazon -myyntikanavan, Irene Häggkvist kertoo.

Tuumasta toimeen. Tiimi siirtyi etätöihin, kääri hihat ja uurasti keskittyen vain olennaisimpiin tehtäviin.

-Tiimillä oli tsemppihenki päällä ja ryhmähenki tiivistyi. Se kannatti: 3-4 henkisessä tiimissämme ei ole ollut lomautuksia, Irene iloitsee.

 

Tehokkuutta etätöistä

Irene Häggkvist on huomannut etätöiden parantaneen tuottavuutta. Työntekoon tuli järjestäytyneisyyttä ja uudenlaista rytmiä, kun kaikki ovat keskittyneet työhönsä kotona eikä aikaa ole kulunut työmatkoihin.

- Olemme pitäneet paljon etäpalavereita. Itse asiassa HoH:n storella ei juurikaan ehditä palaveerata, koska päivittäisessä työssä on niin kiire.

 

HoH:n työntekijät ovat tehneet jo vuosia kuuden tunnin työpäivää, jotta aikaa jäisi riittävästi harrastuksiin ja lepoon.

-Olen huomannut, että kun työntekijöillä on riittävästi omaa aikaa, on työnjälki parempaa eikä tule uupumisia. Koronakriisin aikana työn ja levon järkevä suhde on entistä tärkeämpää, Irene toteaa.

 

Yrittäjänä ja suunnittelijana Irene tekee itse töitä kelloon katsomatta, ja työpäivät venyvät usein pitkiksi. Luova työ on kuormittavaa, mutta myös antoisaa, Irene kertoo.

HoH sopii kotoiluun
HoH sopii kotoiluun, ihmisille ja koirille


Kotoiluun sopivia vaatteita

Osansa korona-ajan myynnin kasvussa on HoH:n tuotepaletissa, sillä HoH on kotoiluun ja etäilyyn sopivia vaatteita sekä koirien HoHfor dogs -asusteita.

Irenestä on innostavaa parantaa ihmisten arkea hyvällä designilla. HoH ei ole tarkoitettu vain tallille, vaan myös vapaa-aikaan ja normaaliin elämään.

-Suunnittelu ja design ovat keskeinen osa HoHia. Vaate ei ole vain miltä se näyttää, vaan myös se ”tunne, joka tulee kun vaatetta pitää päällä . Mukavuus kulkee mukana koko päivän ja HoH:n tavoite on olla lempihuppari .

- Se on suurin kunnianosoitus minkä vaate voi saada, Irene kiteyttää.

 

Myös HoH for Dogs mallisto julkaistiin viime keväänä. Se on Irenen henkilökohtainen ”lemppari”, ja saa Inspiraationsa Irenen omasta Dolly-puudelista.

- Se on ollut tosi hyvä lisä HoH mallistoon, Irene iloitsee.

Irene kertoo, että uuden vaatteen tie ideasta valmiiksi tuotteeksi asiakkaalle kestää 9 kuukautta ja sisältää 25 vaihetta. (Se on mielenkiintoinen prosessi, josta postaan myöhemmin tässä blogissa).

Irene Häggkvist husky-valjakon kyydissä
Irene Häggkvist husky-valjakon kyydissä
 


Rukalta ideoita ja tiimihenkeä

Irene suuntaa mielellään suunnittelulomille saamaan inspiraatiota ja suunnittelemaan uusia malleja. Toissa vuonna kohteena oli Milano, jossa Irene opiskeli aikoinaan muotia. Koronavuonna Irene suuntasi Rukalle, jossa sijaitsee Oulussa varttuneen Irenen lapsuusajasta saakka tuttu mökki.  Rentoutuminen, rauhoittuminen ja luonnon seuraaminen ovat Irenen mielestä Lapissa aivan omaa luokkaansa. Lappi on tärkeä henkireikä kiireiselle yrittäjälle.

-Itse asiassa lääkäri passitti minut Lappiin, jottei kaikesta puurtamisesta tule burn out, Irene huokaisee.

 

Lapin inspiraatio ja Irenen pohjoiset juuret näkyvät uudessa designessa, kuten La vie en Rose Nordicmallistossa:

-Siivosin pakettiautoani Rukalla ja laitoin ruusut ja poronsarvet lumeen siivouksen ajaksi. Yhtäkkiä sain idean muuttaa La vie en Rose- printtiä ja lisätä siihen hopeiset poronsarvet.

Inspiraatiota syntyi ruusuista ja poronsarvista hangella

 
Hangen asetelma siirtyi hupparin luonnokseen

Irenen aika Rukalla oli tuottoisaa. Rukalla syntyi koko seuraavan vuoden mallisto.

-Uusia malleja syntyi paljon ja niitä julkaistaan pitkin vuotta ja tehdään tuotantoa kuntoon.

Helmikuun alussa koko HoH-tiimi vietti etätyöviikon Rukalla.

-Ryhmähenki tiivistyi entisestään. Oli kiva järjestää tiimille tällainen ”palkinto” stressaavan koronavuoden jälkeen.

 

Tiimi kävi Rukalla huskysafarilla Arctic Runaway husky- tilalla, jossa HoH:lla on kummikoirat Anna ja Elisa. Huskyen tukeminen ei suinkaan ole HoH:n ainoa hyväntekeväisyyskohde. Lisäksi HoH lahjoittaa Hope ry:n kautta vaatteita ja ratsastustunteja vähävaraisille lapsille.

-Koska meillä on mennyt hyvin haluamme auttaa muita, Irene kertoo.

HoH:lla on husky-kummikoiria Lapissa

 

Uusia kivijalkaliikkeitä

Vaikka myynti kivijalkaliikkeistä seisahtui hetkeksi koronakriisin myötä, on Irene havainnut nyt pientä vilkastumista. Esimerkiksi HoH:n Shop in Shop Espoossa Hipposportissa ja Woikoskella ovat suosittuja (tässä juttu Hipposportin HoH-shopiin).  HoH:lla on osasto myös Willin ketjumyymälässä Tampereella sekä pian avattavassa liikkeessä Turun lähellä.

HoH:n oma Showroom Helsingin Eirassa on toistaiseksi asiakkailta suljettu, mutta sieltä voi noutaa verkkokaupan tilaukset valmiiksi pakattuna ovelta tai autoon tuotuna.

 

Korona muutti ja rikkoi paljon. Mutta koronan aiheuttamat muutokset kuluttajien käyttäytymisessä ovat olleet HoH:lle myös mahdollisuus uudistua.

-Kriiseistä monesti seuraa jotain hyvää, jos haluaa nähdä positiivisen puolen, Irene Häggkvist päättää.


Anorakki on uutta mallistoa

 

Somen HoH-yhteisö kasvaa ja tiivistyy

House of Horses Helsinki on vahvasti läsnä sosiaalisessa mediassa. @houseofhorses_helsinki kasvoi korona-aikana 16000 seuraajaan. Myös @hohfordogs-instagram kasvattaa suosiotaan.

Sosiaalinen media on HoH:lle tärkeä kontaktipinta asiakkaisiin. HoH:lla on eri some-kanavissa seuraajia ympäri maailmaa. Osa seuraajista on ollut mukana alusta saakka. Seuraajien joukosta löytyi myös työntekijä, turkkilainen Alara, joka kuvaa HoH:lle videoita ja kuvia.

HoH:lle sosiaalinen media on aidosti vuorovaikutuskanava, sillä somen kymmeniin päivittäisiin viesteihin vastaa aina joku HoHtiimistä, eikä mikään ulkoistettu toimisto.

Some-yhteisö osallistetaan keskusteluun. Irene kysyy usein seuraajien mielipidettä esimerkiksi tulevista malleista tai väreistä.

-Ajattelen aidosti, että HoH-seuraajat ja asiakkaat tekevät HoH:n ja ovat samanhenkisiä ihmisiä eri puolilla maailmaa. Olen todella iloinen ja ylpeä HoH-yhteisöstä, Irene kiittää.


Koronavuosi innotti Irenen perustamaan  HoH Clubin, suljetun facebook-ryhmän, johon voi liittyä kuka vaan. HoH Clubissa on kolme tiimitasoa, joissa jäsenten saamat edut vaihtelevat:

-Clubi ovat kaikki tervetulleita! Lisäksi on tarkoituksena palkita aktiivisimpia HoH-asiakkaita vielä erityisesti, Irene Häggkvist kertoo.


Tässä linkki:  House of Horses Helsinki









 

6 kommenttia:

  1. Kävin kurkkaamassa instassa ja tosi kauniita vaatteita :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kyllä! ja todella laadukkaita sekä materiaaleiltaan että toimivuudeltaan. Suunnittelija Irene Häggkvist opiskeli Suomessa vaatesuunnittelua (toimivuus) ja Italiassa muotia (design). Suosittelen kyllä lämpimästi näitä tuotteita!

      Poista
  2. Mukavaa, että tulee uudenlaisia vaihtoehtoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ja vielä mukavampaa, että vaihtoehtona on suomalainen suunnittelu:)

      Poista
  3. Korona on pistänyt kyllä ihmiset ja yrityksen koville, mutta onneksi myös jotain positiivisia asioita on tähän aikaan liittynyt.

    VastaaPoista
  4. Minäkin kävin instassa tutustumassa. Vaatteet näyttävät kivoilta. Mahtavaa, että vaatteilla on tarina.

    VastaaPoista