Nyt kun koronakriisin on jyllännyt vuoden, on hyvä pysähtyä miettimään, löytyisikö kaiken hankaluuden ja epävarmuuden seasta jotain positiivista. Kyllä löytyy: House of Horses Helsingin (HoH) yrittäjä Irene Häggkvist kaivoi kriisistä myönteisiä puolia ja hyödynsi ne ahkerasti uurastaen niin, että HoH:n myynti kasvoi koronavuonna peräti 50 prosenttia. Miten se tehtiin?
HoH-tiimi Lapissa uusissa La Vie en Rose -huppareissa |
Myynnin pudottua Irene Häggkvist kutsui tiiminsä kriisipalaveriin:
- Istuimme miettimään, miten saada menetetty myynti ohjattua
verkkoon. Päätimme uudistaa verkkokaupan,
panostaa markkinointiin some-kanavineen ja uutiskirjeineen sekä avata Saksan Amazon -myyntikanavan, Irene Häggkvist kertoo.
Tuumasta toimeen. Tiimi siirtyi etätöihin, kääri hihat ja
uurasti keskittyen vain olennaisimpiin tehtäviin.
-Tiimillä oli tsemppihenki päällä ja ryhmähenki
tiivistyi. Se kannatti: 3-4 henkisessä tiimissämme ei ole ollut
lomautuksia, Irene iloitsee.
Tehokkuutta etätöistä
Irene Häggkvist on huomannut etätöiden parantaneen
tuottavuutta. Työntekoon tuli
järjestäytyneisyyttä ja uudenlaista rytmiä, kun kaikki ovat keskittyneet työhönsä kotona
eikä aikaa ole kulunut työmatkoihin.
- Olemme pitäneet paljon etäpalavereita. Itse asiassa HoH:n storella ei juurikaan ehditä palaveerata, koska
päivittäisessä työssä on niin kiire.
HoH:n työntekijät ovat tehneet jo vuosia kuuden tunnin
työpäivää, jotta aikaa jäisi riittävästi harrastuksiin ja lepoon.
-Olen huomannut, että kun työntekijöillä on riittävästi
omaa aikaa, on työnjälki parempaa eikä tule
uupumisia. Koronakriisin
aikana työn ja levon järkevä suhde on entistä tärkeämpää, Irene toteaa.
Yrittäjänä ja suunnittelijana Irene tekee itse töitä
kelloon katsomatta, ja työpäivät venyvät usein pitkiksi. Luova työ on
kuormittavaa, mutta myös antoisaa, Irene kertoo.
HoH sopii kotoiluun, ihmisille ja koirille |
Kotoiluun sopivia vaatteita
Osansa korona-ajan myynnin kasvussa on HoH:n tuotepaletissa,
sillä HoH on kotoiluun ja etäilyyn sopivia vaatteita sekä koirien HoHfor dogs -asusteita.
Irenestä on innostavaa parantaa ihmisten arkea hyvällä designilla. HoH ei ole tarkoitettu vain
tallille, vaan myös vapaa-aikaan
ja normaaliin elämään.
-Suunnittelu ja design ovat
keskeinen osa HoHia. Vaate ei ole vain miltä se näyttää, vaan
myös se ”tunne, joka
tulee kun vaatetta pitää
päällä” . Mukavuus kulkee mukana koko päivän ja HoH:n tavoite
on olla lempihuppari .
- Se on suurin
kunnianosoitus minkä vaate voi saada, Irene kiteyttää.
Myös HoH for Dogs mallisto julkaistiin viime
keväänä. Se on Irenen henkilökohtainen ”lemppari”, ja saa Inspiraationsa Irenen
omasta Dolly-puudelista.
- Se on
ollut tosi hyvä lisä HoH mallistoon, Irene iloitsee.
Irene kertoo, että uuden vaatteen tie ideasta
valmiiksi tuotteeksi asiakkaalle kestää 9 kuukautta ja sisältää 25 vaihetta.
(Se on mielenkiintoinen prosessi, josta postaan myöhemmin tässä blogissa).
Irene Häggkvist husky-valjakon kyydissä |
Rukalta ideoita ja tiimihenkeä
Irene suuntaa mielellään suunnittelulomille saamaan
inspiraatiota ja suunnittelemaan uusia malleja. Toissa vuonna kohteena oli Milano,
jossa Irene opiskeli aikoinaan muotia. Koronavuonna Irene suuntasi Rukalle,
jossa sijaitsee Oulussa varttuneen Irenen lapsuusajasta saakka tuttu mökki. Rentoutuminen, rauhoittuminen
ja luonnon seuraaminen ovat Irenen mielestä Lapissa aivan omaa luokkaansa. Lappi on tärkeä henkireikä kiireiselle yrittäjälle.
-Itse asiassa lääkäri passitti minut Lappiin, jottei kaikesta
puurtamisesta tule burn out, Irene huokaisee.
Lapin inspiraatio ja Irenen pohjoiset juuret näkyvät uudessa
designessa, kuten La vie en Rose Nordic – mallistossa:
-Siivosin pakettiautoani Rukalla
ja laitoin ruusut ja poronsarvet lumeen siivouksen ajaksi. Yhtäkkiä sain idean
muuttaa La vie en Rose- printtiä ja lisätä siihen
hopeiset poronsarvet.
Inspiraatiota syntyi ruusuista ja poronsarvista hangella |
Hangen asetelma siirtyi hupparin luonnokseen |
Irenen aika Rukalla oli tuottoisaa. Rukalla syntyi koko
seuraavan vuoden mallisto.
-Uusia malleja syntyi paljon ja niitä julkaistaan pitkin vuotta
ja tehdään tuotantoa kuntoon.
Helmikuun alussa koko HoH-tiimi vietti
etätyöviikon Rukalla.
-Ryhmähenki tiivistyi
entisestään. Oli kiva
järjestää tiimille tällainen ”palkinto”
stressaavan koronavuoden jälkeen.
Tiimi kävi Rukalla huskysafarilla
Arctic Runaway husky- tilalla, jossa HoH:lla on kummikoirat Anna ja
Elisa. Huskyen tukeminen ei suinkaan ole HoH:n ainoa hyväntekeväisyyskohde.
Lisäksi HoH lahjoittaa Hope ry:n kautta vaatteita ja ratsastustunteja
vähävaraisille lapsille.
-Koska meillä on mennyt
hyvin haluamme auttaa
muita, Irene kertoo.
Uusia kivijalkaliikkeitä
Vaikka myynti kivijalkaliikkeistä seisahtui hetkeksi koronakriisin
myötä, on Irene havainnut nyt pientä vilkastumista. Esimerkiksi HoH:n Shop
in Shop Espoossa Hipposportissa ja Woikoskella ovat suosittuja (tässä juttu
Hipposportin HoH-shopiin). HoH:lla on osasto myös Willin ketjumyymälässä
Tampereella sekä pian avattavassa liikkeessä Turun lähellä.
HoH:n oma Showroom Helsingin Eirassa on toistaiseksi
asiakkailta suljettu, mutta sieltä voi noutaa verkkokaupan tilaukset valmiiksi
pakattuna ovelta tai autoon tuotuna.
Korona muutti ja rikkoi paljon. Mutta koronan aiheuttamat
muutokset kuluttajien käyttäytymisessä ovat olleet HoH:lle myös mahdollisuus
uudistua.
-Kriiseistä monesti seuraa
jotain hyvää, jos haluaa nähdä positiivisen puolen, Irene Häggkvist päättää.
Somen HoH-yhteisö kasvaa ja tiivistyy
House of Horses Helsinki on vahvasti läsnä sosiaalisessa
mediassa. @houseofhorses_helsinki kasvoi korona-aikana 16000
seuraajaan. Myös @hohfordogs-instagram kasvattaa suosiotaan.
Sosiaalinen media on HoH:lle tärkeä kontaktipinta
asiakkaisiin. HoH:lla on eri some-kanavissa seuraajia ympäri maailmaa. Osa
seuraajista on ollut mukana alusta saakka. Seuraajien joukosta löytyi myös
työntekijä, turkkilainen Alara, joka kuvaa HoH:lle videoita ja kuvia.
HoH:lle sosiaalinen media on aidosti
vuorovaikutuskanava, sillä somen kymmeniin päivittäisiin viesteihin vastaa
aina joku HoHtiimistä, eikä mikään ulkoistettu toimisto.
Some-yhteisö osallistetaan keskusteluun. Irene kysyy
usein seuraajien mielipidettä esimerkiksi tulevista malleista tai väreistä.
-Ajattelen aidosti, että HoH-seuraajat ja asiakkaat
tekevät HoH:n ja ovat samanhenkisiä ihmisiä eri puolilla maailmaa. Olen
todella iloinen ja ylpeä HoH-yhteisöstä, Irene kiittää.
Koronavuosi innotti Irenen perustamaan HoH Clubin, suljetun facebook-ryhmän, johon voi liittyä kuka vaan. HoH Clubissa on kolme tiimitasoa, joissa jäsenten saamat edut vaihtelevat:
-Clubi ovat kaikki tervetulleita! Lisäksi on tarkoituksena palkita aktiivisimpia HoH-asiakkaita
vielä erityisesti, Irene Häggkvist kertoo.
Tässä linkki: House of Horses Helsinki
Kävin kurkkaamassa instassa ja tosi kauniita vaatteita :)
VastaaPoistakyllä! ja todella laadukkaita sekä materiaaleiltaan että toimivuudeltaan. Suunnittelija Irene Häggkvist opiskeli Suomessa vaatesuunnittelua (toimivuus) ja Italiassa muotia (design). Suosittelen kyllä lämpimästi näitä tuotteita!
PoistaMukavaa, että tulee uudenlaisia vaihtoehtoja.
VastaaPoistaja vielä mukavampaa, että vaihtoehtona on suomalainen suunnittelu:)
PoistaKorona on pistänyt kyllä ihmiset ja yrityksen koville, mutta onneksi myös jotain positiivisia asioita on tähän aikaan liittynyt.
VastaaPoistaMinäkin kävin instassa tutustumassa. Vaatteet näyttävät kivoilta. Mahtavaa, että vaatteilla on tarina.
VastaaPoista