Kaksi vahvaa naista aloitti uuden yhteistyön, kun hevostarvikeliike Hipposportissa avattiin ystävänpäivänä suomalaisen House of Horses Helsinki – ratsastus- ja vapaa-ajan merkin shop in shop. Moni tuntee nämä laadukkaat yritykset, mutteivät naisia niiden takana.
Minulla oli ilo tavata Hipposportin Virve Ruutu-Martikainen ja HoH:n Irene Häggkvist kahvikupposen merkeissä ja kuulla vaatealasta, yrittäjyydestä ja yhteistyöstä laajemminkin. Olipa antoisa juttuhetki!
Keskustelua yrittäjyydestä Hipposportin Virven ja HoH:n Irenen kanssa |
Business-konkarin ja suunnittelijan kohtaaminen
Virve ja Irene ovat menestyneitä yrittäjiä, joiden polku ja profiili ovat hyvinkin erilaiset. Virve on 30 vuotta ratsastustarvikeyritystä pyörittänyt kauppaopiston käynyt talous- ja markkinointiosaaja, Irene puolestaan 3-vuotiasta start up -yritystään pyörittävä vaatesuunnittelija ja taiteiden maisteri.
Naisista huokuu keskinäinen kunnioitus. Irene ihailee Virven businessosaamista ja pitkää yrittäjätaivalta, Virve taas on vaikuttunut Irenen markkinointi- ja someosaamisesta.
-En kehtaa istua samassa pöydässä business-konkarin kanssa puhumassa yrittäjyydestä, naurahti Irene keskustelutuokiomme aluksi.
-Miksi ihmeessä et? Minä puolestani ihailen markkinointi- ja someosaamistasi, jolla HoH on noussut muutamassa vuodessa vahvaksi brändiksi, vastasi Virve.
Se oli hieno, aito avaus keskustelulle, josta poiki monta viisautta yrittäjyydestä.
Ajatuksia yrittäjyydestä ja tiimityöstä
Vaikka molempien naisten yritykset perustuvat vankkaan osaamiseen, toteavat Irene ja Virve, ettei yrittäjyyteen voi kouluttautua. Välineitä yrittäjyyteen voi ja kannattaakin hankkia opettelemalla talousosaamista, markkinointia ja suunnittelua, mutta todellinen yrittäjäosaaminen syntyy ainoastaan ajan kuluessa kantapään kautta oppimalla.
Yrittäjän jokainen päivä on erilainen ja voi sisältää vaikeitakin yllätyksiä, joten kokemus ja näkemys ovat menestyksen kulmakiviä.
-Yritystoiminnan on oltava yrittäjän itsensä näköistä ja koska yrittäjä kantaa riskin, kaikki päätökset on tehtävä itse, naiset alleviivaavat.
Hauskana esimerkkinä Irene kertoo HoH:n vaaleanpunaisiin kassi- ja silkkipaperipakkauksiin liittyneen keskustelun yrittäjäisänsä kanssa.
-Suunnittelin pakkaukset jo ennen kuin yritys oli valmis, jolloin isäni muistutti pakkausten olevan perinteisesti suunnittelun viimeisiä huolia. En uskonut. Työstin silkkipapereista ja HoH:lle ominaisista pakkausmateriaaleista jälleenmyyjille myytävän Brand Packaging -setin, koska asiakkaat haluavat saada HoH-tuotteet käärittyinä vaaleanpunaiseen silkkipaperiin ja se on osa ostokokemusta, Irene kertoo.
Yrittäjän tueksi tarvitaan luotettava tiimi. Virven Hipposport on perheyritys, jossa puoliso Atte vastaa satulasovituksista ja tukkukaupasta ja aikuiset lapset Joona ja Janni auttavat tarpeen mukaan. Yritys on perheen yhteinen asia:
-Vaikka perheen arki pyörii Hipposportin ja hevosten ympärillä ruokapöytäkeskusteluja myöten, kaikki ymmärtävät, että Hipposportiin käytetty aika on perheen hyväksi eikä perheeltä pois, Virve kiteyttää.
Virve ja Irene pyörittävät yrityksiään sielulla ja sydämellä tunteja laskematta liiketoiminnan riskit tiedostaen. Oma yritys on mielessä 24/7. Laiska ei sovi yrittäjäksi, naiset kiteyttävät.
Asenne heijastuu myös työtekijöiden palkkaukseen. Pienyrityksessä jokaisen panos on merkittävä. Hipposportissa työskentelee yrittäjäpariskunnan lisäksi 5 kokoaikaista ja 2 osa-aikaista työntekijää sekä perheen aikuiset lapset tarpeen mukaan myynnissä, verkkokaupassa ja analytiikassa. HoH työllistää Irenen lisäksi 2 työntekijää. Naiset toivovat yrityksen olevan ”yhteinen asia” myös työntekijöille.
Molemmilla on hyviä kokemuksia sitoutuneista työntekijöistä, vaikka rekrytoinnista onkin tullut yhteiskunnallisten asenteiden muuttuessa entistä vaikeampaa. Ennen vanhaan oli kuulemma enemmän solidaarisuutta ja turnajaiskestävyyttä.
-Työntekijöille oli ennen luonnollista olla mukana tavoittelemassa voittoa yritykselle ja sen omistajalle, kun taas nykymaailmassa maksimoidaan ja ulosmitataan oma etu ja väsähdetään jopa ihan normaalista työpäivästä, naiset harmittelevat.
Toisaalta naiset ymmärtävät kiireisen nykymaailman työntekijöihin kohdistamat paineet. Työn ja vapaa-ajan kanssa tasapainottelu on vaikeaa myös työntekijöille. Irene on ottanut avuksi nykyteknologian: jos (ja kun) oma mieli puskee yöaikaan työntekijöille tehtäviä ja ohjeita, hän kirjoittaa ne Trello-sovellukseen, josta työntekijät näkevät ne normaalina työaikana.
HoH:n Irene ja Hipposportin Virve koirakavereineen |
Kun omasta osaamisesta kasvaa brändi
Hipposport ja House of Horses Helsinki tunnetaan Suomessa jo niin hyvin, että voitaneen puhua brändeistä, joiden mielikuvaan yhdistetään laatua, tunnettuutta ja osaamista.
Virve ja Irene kertovat brändiensä nojautuvan omiin arvoihinsa ja näkemyksiinsä. Molemmat haluavat tarjota asiakkaille laatua ja palvelua, ei ”lyhytikäistä massatuotetta”. Brändiä tukee tiettyihin arvoihin perustuva tapa toimia.
Hipposport haluaa parantaa hevosten ja ratsastajien hyvinvointia. Sittemmin mukaan on tullut suomalaisen kilparatsastuksen kehittäminen. Team Hipposportissa ratsastaa kymmenkunta Hipposportin tukemaa ratsastajaa, mukana oma tytär kouluratsastaja Janni Martikainen.
-Huomaan asiakkaiden arvostavan Hipposportin tapaa toimia ja haluavan ostaa nimenomaan Hipposportista, eli myös ostotapahtumalle on syntynyt arvoa, Virve iloitsee.
Irenen HoH-brändi nojaa paitsi laadukkaaseen suunnitteluun, myös asiakkaista muodostuvaan HoH-someyhteisöön, jossa HoH-vaatteet näkyvät asiakkaiden arjessa yhteisen #horsegirlandproudofit- ja #hohgirls -hashtagin kera. Irene pitää tiiviisti yhteyttä asiakkaisiin kehittääkseen tuoteperhettä mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti.
HoH suuntaa yhteiskunnallisen vaikuttamisensa hevosalaa laajemmalle lahjoittamalla tuotteitaan hyväntekeväisyyteen.
Some yrittäjän tukena ja haasteena
Virve ja Irene käyttävät paljon sosiaalista mediaa markkinoinnissa ja tiedottamisessa, sillä some tehostaa viestin kulkua.
-Yritystaipaleeni alkuvaiheessa käytettiin lehtimainontaa. Se oli jäykkää, kallista ja hidasta. Some helpottaa viestintää valtavasti, Virve muistelee.
Irene on panostanut someen alusta saakka. HoH:n toiminta alkoi verkkokaupasta, joka sai somen avulla nopeasti näkyvyyttä ja tunnettuutta. Showroom-kivijalkaliikkeen hän perusti vasta Saksan messumatkan jälkeen:
- Menin vuonna 2017 Saksaan ensimmäisille business-to-business -messuilleni untuvikkona viiden kuukauden yrittäjäkokemuksella mukanani 6 tuotetta. Se oli menestys. Samana vuonna Tampereen hevosmessuilla myytiin kaikki mukanani ollutta 50 collegea. Kaikki vietiin käsistä. Ajattelin, että pitänee perustaa kivijalkaliike tukikohdaksi. Nyt Ullanlinnan liikkeessä käy mukava kuhina.
Sosiaalisen median tulvassa on osattava erottautua sekä löytää ja pitää oma kohderyhmä. Irene uskoo HoH:n erityisen värimaailman vaaleanpunaisine sadetakkeineen auttaneen erottumaan massasta. HoH sai nopeasti jälleenmyyjiä heti alkumetreillä.
Some on ”hyvä renki mutta huono isäntä”. Aina ei voi olla tavoitettavissa, välillä on pidettävä sometaukoja ja lomailtava kunnolla. Suunnittelijalle sometauko on suoranainen pakko:
-On mahdotonta tehdä luovaa työtä, jos on koko ajan tavoitettavissa, Irene toteaa.
Ketterää pienyrittäjyyttä
Virvellä ja Irenellä on ratsastajataustaa ja molemmilla on tai on ollut omia hevosia. Virve löytää ratsastuksesta ja yrittäjyydestä analogian:
-Yrittäminen on kuin ratsastusta: täytyy sietää epäonnistumista ja ymmärtää onnistumisen olevan kuin kisaruusuke, eli kirsikka työllä ja vaivalla leivotun kakun päällä.
Entä tekeekö naiseus Irenestä ja Virvestä erilaisia yrittäjinä? Hevosala on Suomessa naisvaltainen, mutta Irene on huomannut olevansa naisena poikkeus miehisessä start-up -maailmassa ja suunnittelijoiden vetämissä urheiluvaatebusineksissä.
Lisäksi Irene ja Virve korostavat pienyrittäjyyttä ja sen suomaa ketteryyttä, jossa ideat toteutetaan nopeasti. Shop in shop toteutui pikavauhtia.
-Istuin taksissa matkalla lentokentältä kotiin, kun Virve soitti ja ehdotti shop in shopia Hipposportiin. Innostuin heti. Avajaiset vietettiin parin viikon kuluttua, Irene kertoo.
Yhteistyö yhdistää kaksi vahvaa toimijaa tavalla, jossa 1+1 on enemmän kuin 2. Molemmat tuovat paikalle omia asiakkaitaan, jotka puolestaan löytävät Hipposportista kerralla koko HoH-tuoteperheen.
HoH-muotinäytös Hipposportin 30-vuotisjuhlissa |
Ketteryyden viimeisin ilmentymä ovat HoH:n koiratuotteet: pikkukoirien pannat ja villaneuleet. Inspiraation lähde ja malli on Irenen oma minipuudeli Dolly.
-Asiakkaat toivoivat koiramallistoa. Piirsin Saksan messuilla ensimmäiset mallit ja sovin messuilla esittäytyneen puolalaisen pipokutomon kanssa miten koiravillapaidat kudotaan.
Seuraavat kuukaudet Irene istui iltoja kotona googlettelemassa ja opiskelemassa koirien vaatteiden mittataulukoita ja työstämässä niistä omalle mallistolleni sopivat keskiarvomitat.
Entä mitä Irene ja Virve haluaisivat kehittää itsessään yrittäjinä? Vastaus tulee molemmilta helposti:
-Pitäisi kasvattaa paksumpi nahka. Yritystoiminnan on oltava tuloksellista. Tulos mitataan rahassa ja viivan alle on aina jäätävä riittävästi, jotta homma voi jatkua, he kiteyttävät.
Tässä linkit Hipposportin ja Houseof Horses Helsingin nettisivuille.
Näistä linkeistä löydät lisää tietoa Hipposportista ja House of Horses Helsingistä:
Hipposport & 30 vuotta ratsastusmuodinhistoriaa
House of Horses Helsingin tarina
Erika Reposen piirtämät pikkukoirien pannat
|
Dolly HoH:n neuleessa |
Korona aiheuttaa kyllä entistä enemmän haasteita yrittäjien elämään :/
VastaaPoistaAivan! Mutta nettikauppa vetää hyvin👍
PoistaPostauksen kuvat ei jostain syystä mun selaimella näkyneet :(. Mutta tosiaan, erikoiset ajat vaatii yrittäjiltä paljon kekseliäisyyttä ja sinnikkyyttä. Onneksi on nettikaupat.
VastaaPoistaMenestys yrittäjille. Varmasti on menekkiä tuotteille :)
VastaaPoistaNyt on ollut ihailtavaa kekseliäisyyttä pienyrittäjillä havaittavissa. Mielellään sitä suosiikin pienyrityksiä.
VastaaPoista