Kun Lahtisen perheen suomenhevonen Pekka (näyttelijä Seppo
Halttunen) kertoa hörisee ja pärskyy ilmoille satavuotisen Suomen dramaattisen tarinan,
meinaa silmäkulma kostua väkisin. Ja kostuukin. Etenkin, kun kertojan
vieressä seisovat suomenhevoset Uuras ja Kiripassi kuuntelevat tarinaa ja
toteuttavat kiltisti oman osuutensa näytelmässä.
Keski-Uudenmaan teatteri (KUT) teki ratsastuskeskus Ainoon näytelmän
100-vuotiaasta Suomesta ja 110-vuotiaasta suomenhevosesta, mutta tuli siinä
sivussa tehneeksi suuren PR-työn koko Suomen hevosalalle. Kari Paukkusen ohjaama näytelmä kertoo, miten
suomenhevosen ja Suomen historiat nivoutuvat yhteen iloineen ja suruineen ja
miten keskeinen rooli suomenhevosella on ollut suomalaisen yhteiskunnan
rakentumisessa.
Heikki Lundin taitava käsikirjoitus kuljettaa katsojan läpi
satavuotisen historian yhteiskunnallisten, poliittisten, kulttuuristen ja
teknologisten merkkipaalujen niin juohevasti, että melkein hengästyttää. Ainon
maneesiin loihditulla pienellä näyttämöllä vilahtavat Sibelius ja Juhani Aho, Suomen
itsenäistyminen, tuperkkelit ja espanjantaudit, sisällissota, lama, kyyditykset
ja Mäntsälän kapina, talvi- ja jatkosota, jälleenrakentaminen,
kaupungistuminen, radikaali 60-luku, massamuutto Ruotsiin. Siinä sivussa
hahmottuvat myös naisen ja tyttöjen aseman muutos suomalaisessa yhteiskunnassa
sekä teknologian murros radioineen, levareineen ja kasettimankkoineen - unohtamatta tietokonetta, joka mahtuu jopa
siivouskaappiin. Tarina mahtuu katsojan mieleen,
koska se kerrotaan yhden perheen, Lahtisten, sukupolvien kokemuksena.
Kuva: Kapina Productions |
Näyttelijät (etenkin Pertti Koivula, Antti Reini, Anu
Sinisalo ja Anna-Leena Sipilä) avustajineen tekevät tapahtumat lihaksi ja
teoiksi, mutta tarinan ytimessä on ja pysyy kertoja, perheen uskollinen ja
ahkera suomenhevonen Pekka, jonka kokemuksissa välittyy hevosen rooli suomalaisessa
perheessä ja yhteiskunnassa työhevosena, sotahevosena, ravihevosena, ratsuna ja
harrastehevosena. Hevosena, joita ennen sotia vilisi suomalaisessa maisemassa
puolisen miljoonaa, mutta jonka määrän yhteiskunnallinen murros romahdutti
kymmeniin tuhansiin, kunnes koitti uusi renessanssi ravi- ja ratsuhevosena. Saa
nähdä mihin suuntaan kansainvälisestikin poikkeuksellinen suomalainen
kepparikulttuuri viisaria heilauttaa.
Kiripassi ja Uuras eivät hevoskansalle esittelyä kaipaa ja
lajin ulkopuolisille heissä kulminoituu suomenhevosen tyyneys ja hyvä pokka. Hevosten
osa näytelmässä on seistä, näkyä ja vetäistä näyttämön poikki symbolisia
pyrähdyksiä milloin vikeltäjä selässä, milloin ravikärryä vetäen.
Hevonen tuodaan myös lähelle yleisöä. Halukkaat voivat
tavata, koskea ja kysellä kuulumisia sekä väliajoilla että näytelmän jälkeen.
Kymmenisen kertaa olivat Uuras ja Kiripassi kuulemma maneesiharjoituksissa
vierailleet haistelemassa lavasteita ja bändin rumpuja. Se riitti viisaille
orientaatioksi. Suomenhevosesta on
vaikka mihin: myös teatteriin.
Toivottavasti Keski-Uudenmaan teatterin kunnianosoitus suomenhevoselle
saa liikkeelle ratsastusseurat ja koko hevosväen. Oma ratsastusseurani Primus
subventoi lippuja runsaalla kädellä – mikä mainio tapa saada konkreettista ja
unohtumatonta vastiketta jäsenmaksulle! Samalla teatteriin, eli maneesiin, on
helppo tuoda myös ystäviä ja sukulaisia, joilla ei ole kosketusta hevosiin.
Ehkä virta käy myös toiseen suuntaan, ja maneesissa näytelmän koskettama kansa
intoutuu jatkossa useammin myös teatteriin.
Ja vielä: suurkiitokset kulttuuriteosta myös
avarakatseiselle ja uskaliaalle ratsastuskeskus Ainolle!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti