Minulta kysytään
usein, mikä ratsastusmatka on
ollut paras. Pähkäilen vastausta pitkään, sillä vaellus-, dressage-, este-,
working ranch- ja working equitation –reissuja on mahdoton
vertailla keskenään. Yksi ratsastusmatka on kuitenkin muistojen aatelia: Mongolia.
Ehkä siksi, että se oli elämäni ensimmäisiä ratsastusreissuja ulkomaille. Tai
siksi, että Mongolian reissu oli myös aikamatka tuhat vuotta taaksepäin
Chingis Khanin aikakauteen. Mongolien elämä lampaiden,
villihevoslaumojen ja jurttien täplittämillä aroilla ei juuri ole muuttunut khanien ajoista.
Mongolianratsuni Tuul-joen varrella. Taustalla jurttakylä |
Reissasin Mongoliassa elokuussa 2009 pari viikkoa ja vaelsin kolmisensataa kilometriä nomadina Mongolian vuorilla ja aroilla ratsastaen. Elin luonnossa täydellisessä tietokatveessa, sillä kännykät eivät toimineet päiväkausiin. Oli upeaa tutustua alkuhevosrotuun, mongolianhevoseen, joka topakasti kiiipeili vuoren rinnettä ja paineli kiitolaukkaa pitkin aroa murmelinkoloja väistellen.
Tähän tapaan kirjoitin tuolloin Hevoset ja Ratsastus –lehteen reissuni jälkeen:
”Mustalla
taivaalla on tähtiä enemmän kuin sinne mahtuu. Makaan hereillä teltassani, kuuntelen kylmästä kalisevia hampaitani,
lähistöllä hiippailevaa sutta ja telttojemme ympärillä parveilevaa vierasta
hevoslaumaa. Olen
ratsastusreissulla, ottamassa niin sanotusti perstuntumaa hitaasti kehittyvään
talouteen, sosialismin romahduksen jälkeiseen Mongoliaan.
Tällä kertaa
tutustun lähinnä aroihin, vuoriin, soihin ja Tuul-joen varteen. Siis Ulan
Baatarin pohjoispuolella sijaitsevan Khan Khentiin alueen maa-ja karjatalouteen,
eli nomadien elämään. Kansantaloudellisesti sen arvo ei päätä huimaa. Kullan ja
kuparin tuotanto kaunistaa talouslukuja huomattavasti tehokkaammin. Mutta koska
yli puolet Mongolian 3,5 miljoonasta asukkaasta
asuu vähintään osan vuodesta jurtissa enemmän tai vähemmän eläinlauman
keskellä, uskon saavan melko realistisen kuvan mongolialaisten arjessa
selviytymisestä.
Selviytymistaitoja
tarvitaankin. Nyt on vasta elokuu ja
kuura koristaa maata joka aamu teltasta ulos kömpiessäni. Mongolian talvi
onkin pitkä ja kylmä. Pakkanen putoaa – 40 asteeseen ja pysyy siellä. Perheet
syövät lämpimikseen lihaa jurtissaan ja eläimet ovat lujilla. Muutama vuosi
sitten pakkanen niitti yli miljoona talouseläintä ja hallituksen oli
kehitettävä kotitalouksille avustusohjelmia kriisin voittamiseksi.
Mongoliassa ei
kannata vierailla keväällä, jolloin talven tuhot ovat juuri paljastuneet. Vehreän kesän jälkeinen elokuu on parasta
aikaa. Meidänkin hevosmiehemme olivat hilpeällä tuulella. Ja hevoset
kuulemma hyvässä lihassa, vaikka kovin pieniltä ne eurooppalaiseen silmään näyttivät.
Hevoset on valittu vaellukselle. Vapaana elävää laumaa etsittin aroilta puoli päivää ennen reissun alkua. |
Arolta haettu hevoslauma tuotiin pyöröaitaukseen erottelua varten |
Mongolialaisen tarinan mukaan yläosaton painiasu syntyi pakosta, kun eräs riski nainen oli painikisoissa onnistunut naamioitumaan mieheksi ja mäiskinyt tantereeseen kaikki miehet. Liian noloa.
Shamaaneja kaupungissa
Mongolia on maailman harvimmin asuttuja maita. Väentiheys on 1,7 asukasta/neliökilometri (Suomessa 17,6 as/neliökm). Ilman 1900-lukua värittäneitä sosialismin vuosia mongolialaisia olisi vielä huomattavasti vähemmän. Tuolloin käynnistettiin syntyvyyden kohotuskampanja, jonka tuloksena väkiluku räjähti muutamassa vuosikymmenessä muutamasta sadastatuhannesta lähes nykykokoonsa. Lisäksi mongoleja asuu miljoonia Kiinassa ja Venäjällä.
Mongolia on maailman harvimmin asuttuja maita. Väentiheys on 1,7 asukasta/neliökilometri (Suomessa 17,6 as/neliökm). Ilman 1900-lukua värittäneitä sosialismin vuosia mongolialaisia olisi vielä huomattavasti vähemmän. Tuolloin käynnistettiin syntyvyyden kohotuskampanja, jonka tuloksena väkiluku räjähti muutamassa vuosikymmenessä muutamasta sadastatuhannesta lähes nykykokoonsa. Lisäksi mongoleja asuu miljoonia Kiinassa ja Venäjällä.
Sosialismin
perimä näkyy Mongoliassa muutenkin, etenkin pääkaupungissa Ulan Baatarissa, joka on ehkä maailman rumin kaupunki. Sosialismin
aikaiset kivitalot on siroteltu pitkin siksak-asemaavaa. Niiden väliin ja
tiiviisti kaupungin kylkeen on pystytetty jurttia. Ilman sosialismia
ulanbatorilaiset asuisivat varmaan jurtissa.
Kaupungissa
aistii erilaiset ideologiat. Romahtaneen sosialismin perimän, renessanssia
elävän buddhalaisuuden sekä shamanismin. Veikkaan, että shamanismi voittaa,
sillä kukaan ei halua enää puhua venäjää ja buddhan temppeli on täynnä
taskuvarkaita. Sen sijaan shamaanin
huutelu pitää lähikortteleiden asukkaita öisin hereillä, hevosmiehet
heittävät leivänmuruja vuorten hengille, ja karjansuojat, lähteet ja muut
tärkeät paikat suojataan sinisin nauhoin.
Eläimää arolla
Entä se karjatalous? Mongolia on onnellisten hevosten, lehmien, vuohien ja lampaiden maa. Kaikki vaeltavat vapaina nomadien ”näppituntumassa” ja luovuttavat antinsa ihmisen käyttöön. Hevoset eivät lopu kesken. Hevostiheys on noin 19 hevosta henkeä kohti. Hevoset toimivat ratsuina, paimentavat sekä antavat lihaa ja maitoa.
Entä se karjatalous? Mongolia on onnellisten hevosten, lehmien, vuohien ja lampaiden maa. Kaikki vaeltavat vapaina nomadien ”näppituntumassa” ja luovuttavat antinsa ihmisen käyttöön. Hevoset eivät lopu kesken. Hevostiheys on noin 19 hevosta henkeä kohti. Hevoset toimivat ratsuina, paimentavat sekä antavat lihaa ja maitoa.
Koko nomadiperhe
osallistuu perheen elannon hankkimiseen. Lammaspaimenet ovat
söpöäkin söpömpiä lapsia, joiden
ratsastustaito paljastaa heidän syntyneen satulaan. Oma ”vaellussaavutukseni” kalpenee
elämäntaparatsukon rinnalla.
Hevoslaumoja
kohdattiin tuon tuostakin. Yhtenä yönä viitisenkymmentä hevosta päätti
ruokailla telttojemme ympärillä ja otti yhteen omien ratsujemme kanssa. Meidän
tappiomme oli yhden hevosen jalan venähdys. Vieraista en tiedä.
Toisena päivänä valtava hevoslauma laukkasi jatkuvana nauhana telttojemme vierestä. Ukkosenjylinää jaloissa.
Toisena päivänä valtava hevoslauma laukkasi jatkuvana nauhana telttojemme vierestä. Ukkosenjylinää jaloissa.
Päivittäisillä
ratsastusretkillä opimme kohtaamaan orin
tammalaumoineen: kohti vaan määrätietoisessa ravissa ja tarvittaessa käsi
koholla. Orille pitää näyttää kaapin paikka.
Myös vuohet ja
lampaat määkivät välillä luoksemme satapäisinä laumoina. Myös jakkihärkiä täytyy
mainostaa. Sillä aikaa, kun me riehuimme pitkin aroja, jakit vetivät kärrypolkua pitkin jurtan, teltat, matkalaukut sekä ruuat
ja juomat varmoin askelin etenevänä karavaanina seuraavaan leiripaikkaan. Jakit
ovat hiljaisia ja ystävällisiä. Mukana oli myös jakin ja lehmän risteytys, joka tuli välillä luoksemme hakemaan rapsutuksia.
Ihmisen ja
eläimen symbioosi on vahva ja tarpeellinen. Jakin outo äännähdys herätti
hevosmiehet nopeasti susijahtiin. Susi
livahti mutta läheltä löytyi raadeltu lammas.
Chingis Khanin mahtava Mongolia
Mongolialaiset ovat ylpeitä historiastaan. Chingis Khan – lentokentällä vieraita tervehtii rivi mahtavien Khanien muotokuvia. Chingis Khan on antanut nimensä ja brandinsä koko joukolle tuotteita oluesta lähtien.
Mongolialaiset ovat ylpeitä historiastaan. Chingis Khan – lentokentällä vieraita tervehtii rivi mahtavien Khanien muotokuvia. Chingis Khan on antanut nimensä ja brandinsä koko joukolle tuotteita oluesta lähtien.
Viitisenkymmentä
kilometriä Ulan Baatarin ulkopuolelle on noussut metallinen Chingis Khan ratsastajapatsas, maailman
korkein ratsastajapatsas, jonka sisään ”hevosen harjaan” voi nousta
hissillä maisemia ihailemaan. Patsaan ympärille nousee lähivuosina kokonainen
matkailukohde Mongolian suurvallan
800-vuotisjuhlan kunniaksi. Myös temppelin
Buddha on maailman korkein omassa lajissaan. Lajia en muista.
Khaneja kelpaa muistella: Mongolit hallitsivat keskiajalla ihmiskunnan historian suurinta valtakuntaa, jonka alaisuudessa oli arviolta lähes puolet maailman väestöstä ja jolla on ollut merenrantaa kolmella suurimmalla valtamerellä. Mongolien sotataito - ratsastustaito, jousiaseiden käyttö, vakoilijajärjestelmä ja piiritystaktiikat - olivat aikanaan ylivertaisia.
Khaneja kelpaa muistella: Mongolit hallitsivat keskiajalla ihmiskunnan historian suurinta valtakuntaa, jonka alaisuudessa oli arviolta lähes puolet maailman väestöstä ja jolla on ollut merenrantaa kolmella suurimmalla valtamerellä. Mongolien sotataito - ratsastustaito, jousiaseiden käyttö, vakoilijajärjestelmä ja piiritystaktiikat - olivat aikanaan ylivertaisia.
Arolla ratsain
Traditiot näkyvät myös pukeutumisessa. Temppelissä vaeltaneet häävieraat pukeutuivat kansallispukuihin. Myös hevosmiehet heittivät mitä tahansa ulkotyötä tehdessään päällensä perinteisen, kadehdittavan lämpimän näköisen palttoon, joka sidottiin hehkuvalla oranssilla kangasliinalla. Päässä killui esimerkiksi lippis.
Traditiot näkyvät myös pukeutumisessa. Temppelissä vaeltaneet häävieraat pukeutuivat kansallispukuihin. Myös hevosmiehet heittivät mitä tahansa ulkotyötä tehdessään päällensä perinteisen, kadehdittavan lämpimän näköisen palttoon, joka sidottiin hehkuvalla oranssilla kangasliinalla. Päässä killui esimerkiksi lippis.
Palttoo sopi
hyvin ratsastukseen, halonhakkuuseen sekä murmelinmetsästykseen. Metsästysonnea
se ei taannut, vaikka osa aroista
muistuttikin reikäjuustoa tuhansine murmelinkoloineen. Niiden yli oli
hauska hypätä kiitolaukassa hevoselle jutellen ”näethän tuon kolon, näethän…täällä
kun ei toimi edes kännykkä ja lähin autokin on monen tunnin päässä…ja
autotiekin on kuoppainen kärrypolku…”
Ratsastusvaeltajat, varahevonen ja ratsuni söpö hulmuharja |
Lounastauko metsässä |
Hevosmiesten, kokkien ja turistien juttuhetki arolla |
Keittiöjurtta ja pienenpienet nukkumateltat |
Jurtassa syötiin aamiainen ja illallinen |
Leirielämää
Vaellus aroilla oli askeettista leirielämää: yövyimme 1-2 -hengen teltoissa henki kylmästä höyryten, viivyimme lämpimässä jurtassa ainoastaan aamiaisten ja illallisten ajan, ja tuijotimme illallisen jälkeen tähtiä, kunnes jokainen oli "valmis" kömpimään telttaansa nukkumaan. Mahdollinen öinen puskapiipahdus hyytävän kylmään yöhön oli tehtävä taskulampun valossa - toivoen, ettei ympärillä pyöri susia. Virallinen WC oli telttakankaalla näkösuojattu maakuoppa. Suihkun virkaa toimitti vesiämpäri.
Yöt leirissä olivat sadunomaisia. Oli ihanaa kuunnella teltan läpi vieressä liikkuvan hevosten pärskintää. Hevosemme yöpyvät jakkien tavoin telttojen vieressä etujalat löyhästi yhteen sidottuina ja hyppivät kenguruloikin mättäältä toiselle.
Ateriat olivat lihapainotteisia maukkaita perusruokia jakkihärkä- ja hevosenmaitotuotteilla höystettynä. Retkieväät pakattiin aamulla satulalaukkuun. Jälkiruokasuklaapatukka tuntui arolla niin eksoottiselta, että se tuli joskus lahjoitettua ohi kulkeville lammaspaimenpojille. Viimeisenä iltana nautittiin juhla-ateria, kun hevosmiehemme hakivat lammaspaistin telttaleirimme läheisestä laumasta. Paisti katseli minua vielä hevosmiehen sylistä ohi ratsastaessaan. Nahka myytiin paluumatkalla Ulan Baatariin johtavan tien varrella mustan pörssin vuotakauppiaille.
Ja loppuun vielä ergonomiaa.
Mongolit viettävät suuren osan elämästään kyykyssä: kokatessa, syödessä,
ratsastaessa, turinoidessa. Meillä oli teltassa sentään lasten kokoiset tuolit. Nyt osaan syödä illallisen jockey-asennossa."
Tässä linkki kohteeseen.
Tässä siitä mukavampi versio, jossa yövytään jurtissa telttojen sijaan.
Vaellus aroilla oli askeettista leirielämää: yövyimme 1-2 -hengen teltoissa henki kylmästä höyryten, viivyimme lämpimässä jurtassa ainoastaan aamiaisten ja illallisten ajan, ja tuijotimme illallisen jälkeen tähtiä, kunnes jokainen oli "valmis" kömpimään telttaansa nukkumaan. Mahdollinen öinen puskapiipahdus hyytävän kylmään yöhön oli tehtävä taskulampun valossa - toivoen, ettei ympärillä pyöri susia. Virallinen WC oli telttakankaalla näkösuojattu maakuoppa. Suihkun virkaa toimitti vesiämpäri.
Yöt leirissä olivat sadunomaisia. Oli ihanaa kuunnella teltan läpi vieressä liikkuvan hevosten pärskintää. Hevosemme yöpyvät jakkien tavoin telttojen vieressä etujalat löyhästi yhteen sidottuina ja hyppivät kenguruloikin mättäältä toiselle.
Ateriat olivat lihapainotteisia maukkaita perusruokia jakkihärkä- ja hevosenmaitotuotteilla höystettynä. Retkieväät pakattiin aamulla satulalaukkuun. Jälkiruokasuklaapatukka tuntui arolla niin eksoottiselta, että se tuli joskus lahjoitettua ohi kulkeville lammaspaimenpojille. Viimeisenä iltana nautittiin juhla-ateria, kun hevosmiehemme hakivat lammaspaistin telttaleirimme läheisestä laumasta. Paisti katseli minua vielä hevosmiehen sylistä ohi ratsastaessaan. Nahka myytiin paluumatkalla Ulan Baatariin johtavan tien varrella mustan pörssin vuotakauppiaille.
Hevosmies punoi minulle nahkanyöristä raipan, jota heilautettiin ilmassa ratsun pään vieressä. |
Tässä linkki kohteeseen.
Tässä siitä mukavampi versio, jossa yövytään jurtissa telttojen sijaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti