keskiviikko 29. tammikuuta 2020

Onnea 30-vuotiaalle Hipposportille!


Ratsastustarvikeliike Hipposport täyttää 30 vuotta lauantaina 1. helmikuuta. 
Hipposport, katja ståhl, virve ruutu-martikainen
Katja Ståhl juonsi ja Espoon Yrittäjien Maitta Kotaniemi-Rauramo palkitsi Virve Ruutu-Martikaisen, Atte Martikaisen sekä Linda Krausen
Sain ilokseni kutsun viime lauantaina pidetyille virallisille synttärijuhlille, joissa kuultiin kivoja muistoja Hipposportin taipaleelta, nähtiin hauska muotinäytös ratsastusmuodin kehityksestä ja aplodeerattiin Espoon  Yrittäjien mitaloidessa Hipposportin yrittäjät Virve Ruutu-Martikaisen, Atte Martikaisen sekä uskollisen työntekijän Linda Krausen. Ihanat, lämminhenkiset juhlat!
Muotinäytöksen ihanat mallit!
Olen vuosien varrella tehnyt Hipposportin kanssa paljon yhteistyötä eri rooleissa. Ratsastusseura Primuksen taannoisina puheenjohtajavuosinani meillä oli lukuisia seuratuotekampanjoita, kuten seuratakki, seurapaitoja, nimikoidut raipat, housukampanja. 
Riitta Reissaa ja Horsexplore -ratsastusmatkatoimiston kanssa Hipposport on järjestänyt tuotekampanjoita tarpeen mukaan, esimerkiksi turvaliivialennus Irlannin esteratsastusreissulle lähtijöille jne. 
Järjestimme myös Kavioliitossa 30 vuotta - Katjan kanssa ratsastusmatkaillan Hipposportissa. Aina on ollut kivaa!
Horsexplore-ratsastusmatkailta Hipposportissa, Virve kertoi tuotteista ja Kavioliittoreissujen Katja Ståhl juonsi tilaisuuden
Oltiin Erican kanssa seuran hallitusjäseninä Hipposportista hankituissa nutuissa järjestämässä kansallisen tason Prix de Primus - kouluratsastuskilpailuja. 

riitta reissaa, hipposport, comperdell
Hipposportista hankittu kevyt Komperdell-turvaliivi kulkee mukavasti matkalle mukaan, tässä Georgiassa
Haastattelin Virveä kuusi vuotta sitten Hevoset ja Ratsastus –lehteen ja sain samalla rautaisannoksen ratsastustarvikealan kehitystä. Tässä muutamia highlighteja Virven kertomasta.

Virve edustaa Suomessa useita laatumerkkejä ja edellyttää myyntituotteiltaan sekä laatua että kauneutta. Virve valitsee tuotteet sekä oman maun että aikaisempien myyntitulosten pohjalta. Myös sujuva yhteistyö päämiesten ja kumppanien kanssa on tärkeää.

Kuten Hipposportin muotinäytöksessäkin nähtiin, on ratsastusmuodin 30 vuodessa moni asia muuttunut ja kehittynyt. Tarjonta ja valikoimat ovat moninkertaistuneet ja muoti jaksottuu nykyisin kevät-, syys-, ja välikausien mallistoihin.
riitta reissaa hipposportista ostetuissa house of horses vaatteissa horsexplore-matkalla
Ratsastusmatkalla Italiassa  ja Hipposportista hankittuja varusteita
Muodin suurin muutos liittyy teknisyyteen. Sekä ratsastusvaatteet että hevostarvikkeet ovat hengittävämpiä, joustavampia ja helppohoitoisempia kuin ennen. Teknisyys lisää turvallisuutta ilmalla täyttyvine paukkuliiveineen tai pehmustettuine ratsastushousuineen, jotka ehkäisevät vammoja ratsastajan pudotessa hevosen selästä.

Muutama vuosi sitten ratsastusmuoti täyttyi koristeista: blingbling, swarowskin säihke ja muu glitter alkoivat käydä kaupaksi Suomessakin ja talleille ilmestyi kimaltelevia hevostarvikkeita. Seuraavaksi ratsastaja ja hevonen varustettiin sävy-sävyyn kokonaisuuksiksi, jossa ratsastushousut ja satulahuopa sävytettiin toisiinsa.

Blingbling oli jatkumoa väriskaalan laajenemiselle. Vuosikymmeniä sitten ratsastusvarusteet uhkuivat sinistä ja beigeä, sitten muotiin tuli tummanvihreä. Pikkuhiljaa väri- ja kuosimaailma laajeni ruudullisten housujen kautta iloisen kirkkaisiin sävyihin ja pinkkiin.

Ratsastushousujen suuri muutos nähtiin vuoden 2010 mallistossa Eurostarin lanseerattua joustavat ja kapeat housunpuntit korvaamaan lahkeiden tarranauhat.

Myös ratsastajien suhtautuminen varusteisiin on muuttunut. Kun ennen mentiin tallille rähjäisissä tallivaatteissa, nykyisin sinnekin pukeudutaan kivasti.

Ratsastusvarusteita on alettu käyttää yhä enemmän myös muina vapaa-ajan vaatteina. Tästä on hyvänä esimerkkinä uudehko suomalainen House of Horses Helsinki, jonka kollareihin, huppareihin, takkeihin, liiveihin ja housuihin sonnustaudutaan yhä useammin myös vapaa-aikana. 
house of horses helsinki, riitta reissaa, riitta kosonen
House of Horses Helsinki vaatettaa myös vapaa-aikaan
 Brändin rakentaminen on taitolaji. Virve Ruutu-Martikainen näkee brändit kokonaisuuksina, jotka muodostuvat laadukkaista tuotteista, onnistuneesta markkinoinnista ja hyvistä esikuvista. Tuotteet on saatava menestyneiden ratsastajien käyttöön. On myös tärkeää saada tukkumyynti oikeiden ihmisten käsiin.

Hyväkin tuotemerkin voi kaatua väärillä tuotevalinnoilla, ja lippulaivan hylkäys voi olla kohtalokasta. Virve muistuttaa Kyra K:n Edinburg-takista, joka olisi ehkä kannattanut säilyttää ja uudistaa, pikemmin kuin vaihtaa koko tuote nimeä myöten.

Toinen virhe on tehdä liian erikoisia tuotteita, joille ei saada riittävän suurta asiakaskuntaa. Liian erikoista voi olla vaikka väärä väri.
hipposport, virve ruutu-martikainen, atte martikainen
Suomen Yrittäjien myöntämällä Timanttiristillä ja Kultaisella yrittäjäristillä palkitut Virve Ruutu-Martikainen ja Atte Martikainen
Hipposport on nähnyt 30-vuotisen taipaleen aikana myös kauppatapojen muutokset: kivijalkakauppojen rinnalle on noussut nettikauppa, joka toisaalta tukee brändien myyntiä, mutta myös syö pohjaa kivijalkakauppojen palveluilta. Jos asiakas käy kaupassa vain sovittamassa ja kuulemassa asiantuntijakommentit, mutta ostaa tuotteen muualta netistä, on kauppojen vähennettävä sovitusvalikoimaa ja asiantuntijapalveluja.
Ranskan Provencessa ratsastusvaelluksella teknisessä Hipposportin paidassa
Irlannissa maastoesteillä Hipposportista hankitussa sateenkestävässä takissa
Vuosien varrella Hipposportista on kehittynyt monitoimiyritys:  ratsastus-, hevos – ja vapaa-ajan varusteiden myyjä, tukkuliike, useiden tuotemerkkien maahantuoja, satulasovitusammattilainen sekä valmentautumisen ja kilparatsastuksen edistäjä.  Team Hipposportissa ratsastavat nykyisin Virven ja Aten tyttären Janni Martikaisen lisäksi joukko lupaavia ja ansioituneita koulu-, este- ja kenttäratsastajia, uusimpana tiimiläisenä Ville Vaurio.

Hipposport on ollut elämäntyö, joka on tarjonnut hyvän kasvualustan myös Martikaisen perheen lapsille. 
Mitä olisikaan suomalainen hevosala ilman hevosalalla laajasti toimivia, sydämellä työtä tekeviä yrittäjiämme?




8 kommenttia:

  1. Varmasti jokaisen "hevostelijan" unelmakauppa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy myöntää, on:). Minulla oli aikoinaan pitkähkö tauko ratsastuksesta, ja kun nousin takaisin satulaan, löysin ilokseni tämän liikkeen.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Totta. Erityisesti ilahduttaa, että ratsastusmuotia voi käyttää myös muutenkin, töissä ja vapaa-ajalla. Suunnittelu on laadukasta ja toimivaa:)

      Poista
  3. Ensinnäkin onnea 30-vuotiaalle Hippokselle, hieno saavutus!
    Ja siis itse pikkutyttönä kun tallilla käytiiin, niin ne oli tosiaan jotku verkkarit. Onpa ihana kun ratsastustamineisiinkin on panostettu näin huolella ja kuulostaa hyvältä myös se, että myös turvallisuus ominaisuuksiin on panostettu nimenomaan putoamisen jne saralla.

    Paljon onnea ja menestystä jatkossakin !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on niin totta! Ennen mentiin röntöissä tallille. Ja vaikka pukeutumiseen on alettu panostaa, on silti järki kädessä eikä lajista ole tullut "tekstiiliurheilua". Turvallisuus ja käytännöllisyys ennen kaikkea:)

      Poista
  4. Onnea Hippokselle! Nourempana, kun harrastin ratsastusta aktiivisesti rakastin käydä erilaisissa ratsastustarvikeliikkeissä katselemassa tuotteita. Nykyään ratsastusvaatteet ovat todella tyylikkäitä ja kauniita :).

    https://www.lily.fi/blogit/noranatalie

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just näin! KÄytän ratsastusvaatteita nykyisin muussakin arjessa:).
      Ja 30 vuotta alalla on uskomattoman hieno saavutus!

      Poista